التهاب جـدايي

روز چهارشنبه درگیری‌های بر سر تقسیمات کشوری در کازرون، منجر به درگیری میان مردم و نیروی انتظامی شد. استاندار فارس کشته شدن یک نفر در این درگیری‌ها را تایید کرده است اما مسعود رضایی نماینده شیراز در مجلس به «قانون» گفت كه از یکی از مسئولان کازرون شنیده که پنج نفر در این درگیری ها کشته و 85 نفر نیز زخمی شده‌اند. چند ساعت بعد از درگیری میان مردم و نیروی انتظامی تصاویر خونین معترضان کازرونی که در خیابان یا روی تخت‌های بیمارستان بودند در شبکه‌های اجتماعی پخش و با انتقادات بسیار زیادی از سوی کاربران همراه شد. اما ماجرای درگیری‌ها مربوط به تقسیمات این شهرستان بوده است. معترضان معتقدندنباید شهرهای قائمیه، دشت بم و نودان از کازرون جدا شوند. بخش ديگري از كازروني‌ها مي‌گويند با جدا شدن اين مناطق امكانات بيشتري به بقيه مي‌رسد. در حال حاضر اهالی قائمیه و نودان و دشت بم به علت دوری از مرکز، امکانات مناسبی ندارند و اعتقاد دارند اگر این بخش از کازرون جدا شود، بودجه بیشتری به این منطقه داده می‌شود و آن‌ها با رفاه بیشتری می‌توانند زندگی کنند. البته ریشه اعتراض‌های مردم کازرون تنها در هفته گذشته نبود و از ماه‌ها و حتی یک سال قبل شروع شده بود. در یکی از روزهای آخر فروردین، مردم در مقابل فرمانداری جمع شدند تا اعتراض های‌شان را به گوش مسئولان برسانند. حجت الاسلام «محمد خرسند» امام جمعه کازرون نيز در این تجمع ها به مردم پیوست تا در کنار آن‌ها به حسین رضازاده، نماینده مردم کازرون در مجلس اعتراض کند. رضازاده در کوهمره نودان متولد شده و در شعارهای انتخاباتی‌اش به مردم این بخش‌ها وعده داده بود که در تقسیمات کشور، این بخش را از کازرون جدا می‌کند. اكنون مصوبه جدایی نودان و قائمیه از وزارت کشور گرفته شده و در انتظار تایید هیات وزیران است. مدتی پیش هادی پژوهش جهرمی، معاون استاندار فارس درباره ادامه یافتن طرح تقسیمات کشوری در کازرون گفت:« طرح ارتقای بخش کوهمره نودان و چنارشاهیجان همچنان توسط کارشناسان وزارت کشور در مرحله مطالعه و بررسی کارشناسی قرار دارد و تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و به طور حتم هر تصمیمی که اتخاذ شود، در آن خواسته مردم کازرون و قائمیه هم لحاظ خواهد شد». در قوانین ایران از جمله قانونی مصوب سال ۶۲ « تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری» مشخص شده که بیشتر براساس جمعیت شهرهاست. نمایندگان مجلس مهم‌ترین گروهی هستند که ایجاد شهرستان‌ها و شهرهای جدید درحوزه انتخابیه خود را پیگیری می‌کنند. از نظر آنان ایجاد شهرستان‌های جدید باعث جذب بودجه بیشتر و توسعه شهرستان خواهد شد. هراز چند گاهی موضوع تقسیمات کشوری دریکی از استان‌های ایران تبدیل به بحران می‌شود و وجود شبکه های اجتماعی باعث شده که این بحران نسبت به گذشته بازتاب گسترده‌تری داشته باشد.
رفتار غير مدني با درخواست مدني!
اوج گرفتن اعتراضات مردم كه نشر فيلم‌ها و تصاويري را در شبكه‌هاي اجتماعي به‌همراه داشت، سبب شد تا در روزهاي اخير حواس‌ها بيشتر به مردم كازرون جمع شود. با اين حال اسماعیل تبادار، استاندار فارس تجمعات مدني اخير شهروندان را غیرقانونی خواند و گفت:« سه روز پیش تجمعی غیرقانونی انجام شد، از آقای خرسند (امام جمعه‌ کازرون) پرسیدم که این چه معنا دارد، از نخبگان هم پرسیدم، همه گفتند معنا ندارد؛نخست اينكه اتفاقی نیفتاده است، اگر بنا باشد کاری شود، باید روال اداری آن در شئون مختلف انجام شود؛ ضمن اینکه اصلاحات لازم و درخواست‌های مردم هم در دستور کار بوده است». استاندار فارس مردمی را که در این اعتراضات شرکت کرده بودند با عنوان هنجارشکن و معاند خطاب کرد و گفت:« در اینجا افرادی راکه هنجارشکنی می‌کنند از مردم جدا می‌دانیم، این‌ها مخالفان و معاندان و سلطنت طلبانی هستند که خواسته دیگری دارند و به شورای تامین هم اعلام کردیم که دیگر نیازی به مدارا نیست؛ نمی‌‌توانیم اجازه دهیم امنیت عمومی به واسطه‌ چند نفر که به حقوق مردم هم توجه ندارند، خدشه دار شود». این موضوع در بیانیه وزارت کشور نیز آمده و در آن گفته شده است:«وزارت کشور در مساله تقسیمات کشوری در عین استمرار همفکری با دلسوزان و صاحب‌نظران از اقشار گوناگون منطقه، از مردم آگاه و متدین کازرون می‌خواهد با حفظ آرامش و هوشیاری انقلابی خود مراقب دسیسه های معاندان و سایت‌های ضد انقلاب و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک باشند و اجازه ندهند امنیت اجتماعی منطقه مختل و فضای نا امنی حاکم شود. در این راستا با عناصری که با اهداف دیگری سعی در برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته‌اند، برخورد قاطع قانونی انجام خواهد شد».
این آتش زیر خاکستر است


مردمی که روز چهارشنبه به خیابان های کازرون ریختند، همه خواستار پیگیری قانونی مطالبات‌شان بودند اما با واکنش شدید نیروی انتظامی مواجه شدند. کوروش کرم پور حقیقی، نماینده مردم فیروزآباد در مجلس از کازرون به عنوان شهری نام برد که تعداد بسياری شهید در دوران جنگ داده است. او گفت:« حال چه اتفاقی افتاده که چنین آتشی در آن روشن شده است. باید اعتراضات مردم مورد بررسی قرار بگیرد». او از ديدار با نماینده کازرون در روزهای قبل از این اعتراضات صحبت کرد و گفت:« ایشان به من گفت که تمام هماهنگی‌ها انجام شده اما حالا ماجرا به درگیری و خونریزی رسیده است». او ماجرای درگیری‌های این دو روز و اعتراضات مردم در این شهر را یک موضوع حیثیتی و امنیتی برای نظام اعلام کرد و گفت:« خون تعدادی از مردم روی زمین ریخته است. این ها که در کازرون اعتراض کردند، دشمنان جمهوری اسلامی نبوده‌اند و جزيی از مردم هستند. باید هر چه زودتر این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد». او روشن شدن نقش امام جمعه در پیش بردن این اعتراضات را از مسئولان دولتی و حکومتی خواستار شد و گفت:«همچنین باید مشخص شود که نقش فرماندار که مسئول اصلی برقراری نظم و امنیت در شهر است، چه بوده است؟ باید تیمی قوی‌تر از استانداری بیاید و این مسائل را مورد بررسی قرار دهد، چون در این رابطه بسياري از مسئولان مورد اتهام هستند که وظیفه‌شان را انجام نداده یا تداخل وظیفه داشته‌اند. بعضی‌ افراد نباید مردم را تحریک به درگیری کنند؛ به جای اینکه مردم را به آرامش و قانون مداری بخوانند، آنان را به درگیری در کف خیابان دعوت می‌کنند. این‌ها باید بررسی شودو پاسخگویی به مردم هم با شفافیت صورت گيرد. در حال حاضر به اعتماد مردم کازرون ضربه بسیار بزرگی واردشده است. ما باید تلاش کنیم با اعمال و رفتار و تصمیمات عادلانه و منصفانه خودمان جواب مردم را بدهیم. حتی اگر براي مثال من به عنوان نماینده مجلس تخلف کرده‌ام، باید با من هم برخورد شود و مردم ببینند که با من هم برخورد شده و به‌اين صورت اعتماد مردم جلب می‌شود». این نماینده مجلس معتقد است:«امروز در کازرون نظام ضربه خورده است و ما اگر می خواهیم اعتماد مردم را به دست بیاوریم و مردم به ما وفادار شوند، باید به آن‌ها حقیقت ماجرا را بگوییم. مسئولان خیال نکنند به صورت موقتی با اسلحه و بگیر و ببند مردم را ساکت کرده‌اند، این آتش را نبايد زیر خاکستر ببرند و لازم است این آتش خاموش شود. هر کسی در هر مقام و جایگاهی، چه ضدانقلاب و چه آن‌ها که در جایگاه‌های مقدسی قرار گرفته‌اند، باید امروز عملکردشان بررسی شود و پاسخگو باشند». کرم‌پورحقیقی از رزمندگانی که در این شهر سال‌ها با دشمن جنگیدند، نام برد و گفت:«من هیچ وقت رزمندگان کازرون را فراموش نمی‌کنم. دشمن روی رزمندگان کازرون حساب ویژه‌ای باز می‌کرد. آیا درست است که امروز در خیابان‌های اصلی کازرون یعنی جایی که خون شهدا ریخته شده است، ببینیم که لاشه‌های خودروهای نیروی انتظامی و خون مردمی است که در دوره دفاع مقدس برای انقلاب جنگیدند و شهید دادند».
جواب اعتراض های مردم گلوله نیست
کازرونی‌ها مردمی خونگرم و متعصب هستند. این را از قدیم در سفرهای آقای کاظمی در کتاب اجتماعی دوران دبستان خوانده بودیم اما حالا چه شده که این اتفاق در این شهر افتاده است؟مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس هم از شهر کازرون با عنوان شهری قدیمی و تاریخی در ایران یاد می‌کند و می‌گوید:« این شهر از لحاظ مدنیت سابقه بسیار طولانی دارد. در تاریخ جهان نیزاز آن نام برده شده است». او از منطقه‌ای به نام قائمیه که بخش بسياری از مردم این شهر در اعتراض‌ها شرکت داشتند، می‌گوید: «منطقه‌ای به نام قائمیه در گذشته روستایی بزرگ بود و در نزدیکی بوشهر،خوزستان و فارس قراردارد. این روستا در حال حاضر بسیار بزرگ شده و جمعیت بسياری را در خود جای داده است. در حال حاضر جمعیتی نزدیک به 35 هزارنفر در این شهر زندگی می کنند و این جدا از جمعیتی است که در روستاها ساکن هستند. حال مردم قائمیه خواستار این شده‌اند که ما باید شهرستانی مستقل به خودمان داشته باشیم و از کازرون جدا شویم. البته این خواسته ای بود که مردم قائمیه از سال‌ها قبل داشتند و حالا آقای رضازاده به عنوان نماینده آن‌ها چنین پیشنهادی را به آن‌ها داده است. البته بخش‌هایی از کازرون از این موضوع راضی نبودند، چون به هر حال شهرشان به چند بخش تقسیم می‌شد و آن‌ها این را نمی‌خواستند. در سال های گذشته نیز هر دو گروه اعتراض های خود را مطرح کردند و به هر حال هر گروهی حق دارد اعتراض‌هایش را مطرح کند. البته تعدادی از این اعتراض‌ها از سال قبل به‌طور مسالمت‌آمیز انجام می‌شد». رضایی از مدت‌ها پیش درباره اختلاف‌های مردم کازرون بر سر تقسیمات کشوری این منطقه خبر دارد و به «قانون» می‌گوید:« من به عنوان نماینده شیراز از اختلاف‌های محلی کازرون مطلع بودم و همیشه معتقدم با مرکزنشینی و هم صحبتی با مرکزنشین ها و بقیه مردم باید این مشکل برطرف شود. اما متاسفانه بی درایتی‌ها هم از سوي حکومتی‌ها و هم از سوی مسئولان رخ داد و مردم به خیابان‌ها ریختند و عده‌ای کشته شدند. حال باید بررسی کرد چه اتفاق‌هایی افتاده که مردمی که اعتراض‌های‌شان را به صورت مسالمت آمیز مطرح می کردند به خیابان‌ها ریختند و مقابل کلانتری، کار به درگیری رسیده است».
او درایت و قانونمداری را چاره پاسخگویی به اعتراضات مردم می‌داند و ادامه می‌دهد:«این حرکت ناپسندی است که ما درمقابل اعتراضات مردم گلوله و تفنگ بگیریم. به خصوص اینکه این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز بوده است. وقتی ما در آن سوی دنیا گروهی را محکوم می کنیم که چرا در جواب اعتراضات مسالمت آمیز با گلوله و آتش جواب می‌دهند و سرکوب می‌کنند، خودمان هم باید از این اصل پیروی کنیم. سرکوب کردن مردم به این شکل درست نیست. به هر حال مردم ادعایی دارند و باید با آن‌ها با درایت خاصی برخورد کرد. نباید چنین اتفاقی پیش می‌آمد و حالا که پیش آمده باید با درایت خاصی آن را حل کرد و کار ساده ای نیست». نماینده مردم شیراز از مسئولان خواست تا میان مردم بروند و از خانواده‌هایی که فرزندان یا یکی از اعضای آن‌ها در این درگیری ها کشته شده‌اند، عذرخواهی کنند. رضایی درباره صحبت‌های استاندار فارس که گفته هنجارشکنان از مردم نبوده‌اند، گفت:«شاید در چنین ماجراهایی تعدادی سوءاستفاده کننده وجود داشته باشد اما پایه این حرکت از سوی مردم بوده است. کسی که بچه اش کشته شده، این حرف را بشنود، مثل این است که روی زخم او نمک پاشیده‌اند. در بعضی موارد دیده شده که گفته‌اند این‌ها از اراذل و اوباش هستند؛ به نظر من حتی اگر به فرض چنین چیزی هم باشد، مصلحت اجازه نمی‌دهد که از این کلمات برای خطاب کردن مردم استفاده شود. اگر مساله ای غیر از تقسیمات کشوری بوده، چرا در جای ممکن حل و فصل نشده و جلویش گرفته نشده تا در اینجا این اتفاق‌ها در هم آمیخته شود و مردم قربانی شوند».